Reactie op het blogbericht van Goele
- bvanpaeschen5
- 5 jun
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 jun
Hier vinden jullie het blogbericht van Goele: https://r1112477.wixsite.com/cultuurportfolio/post/tussen-kasseien-en-woorden Wat een parel van een blogbericht, Goele! Een meesterwerkje! Zelf ben ik geen koersfanaat, nooit geweest. Ik denk dat je dat met de paplepel moet hebben meegekregen, en mijn vader was geen koerskijker. Mijn moeder is wél een 'koersluisteraar'. Zolang ik mij kan herinneren, sleept ze thuis een draagbaar radiootje met zich mee: van de badkamer naar de keuken, naar de garage, naar de tuin en weer terug. De hele dag door luistert ze naar de radio. Ze beweert dat ze van alles op de hoogte is: van de actualiteit, de muziek, de politiek, van cultuur en dus ook van sport. Komt er in de koers een renner spectaculair ten val, dan stormt mijn mama van bij haar radiootje - ramptoeristgewijs - naar de tv om daar de ontwikkelingen verder te volgen.

Nu ik je blog gelezen heb, denk ik dat ik de podcast ook wil beluisteren. Niet omdat ik per se die koersmicrobe wil, maar om de legendarische Marc Uytterhoeven. Ik las onlangs in De Standaard dat het 'Mark Uytterhoeven-effect' voorbij is. Uytterhoeven is germanist en toen hij zijn gloriejaren beleefde, lokte dat volgens het krantenbericht horden achttienjarigen naar de talenstudies. ‘Want vroeger werden Germaanse, Romaanse en Klassieke Talen beschouwd als brede wetenschappelijke richtingen. Ze waren de basis voor een waaier aan intellectuele en hoog aangeschreven beroepen’, zegt een professor in het bericht. En volgens De Standaard kon je met het diploma ook bekend worden in de media. Dat is nu wel anders.
Talen zijn niet meer hot, naar het schijnt. Volgens de journalist van het artikel worden talen tegenwoordig vooral beoordeeld op nut: kan je ermee communiceren, werk vinden, geld verdienen, iets praktisch doen? Maar taal is veel rommeliger dan dat, vindt ze. Mensen maken fouten, gebruiken woorden die niet officieel bestaan, spreken onduidelijk, springen van de hak op de tak. En toch begrijpen we elkaar meestal wel. En nét daarom zijn talen belangrijk, schrijft ze, ook al levert dat niet meteen geld op. Want als je dat wil, kan je maar beter wiskunde studeren. Maar dat zou in mijn geval géén goed idee zijn geweest. 😊 Geniet nog van de koers! Groetjes, Bénédicte








Opmerkingen