top of page

Die (vieze) Tom Lanoye toch! (Reactie op blogbericht van Cindy)

  • bvanpaeschen5
  • 6 jun
  • 2 minuten om te lezen

Hallo Cindy!


Ik las dit artikel ook in de krant. Eerst kon ik er met mijn verstand niet bij. Zo'n leeslijst circuleert al drie jaar in een school en nooit eerder heeft een leerkracht het boek opgeslagen en gezien dat het geen geschikt leesvoer was voor deze leerlingen! En blijkbaar ook niet dat andere boek dat op de lijst staat! Hoe is het mo-ge-lijk!


En als ik jouw bericht lees over Tom Lanoyes boek Kartonnen dozen, vind ik ook niet dat het op een leeslijst hoort te staan voor het secundair onderwijs. Ik heb Kartonnen dozen niet gelezen, maar mijn man wel. Daarnet vroeg ik hem wat hij ervan vond. ‘Heel vies’, zei hij. 🤣


Tom Lanoye is natuurlijk wie hij is. Hij houdt ervan om te provoceren. Maar hij schreef ook ándere boeken.

Het derde huwelijk, bijvoorbeeld. Ik las het lang geleden, maar ik herinner me dat ik het fantastisch vond. Het is een absolute aanrader,  een must-read, zoals dat heet.


Prachtboek, deze Sprakeloos van Tom Lanoye. (Foto: https://www.nl.fnac.be/a12100601/De-Wase-trilogie-Deel-3-Sprakeloos-Tom-Lanoye)
Prachtboek, deze Sprakeloos van Tom Lanoye. (Foto: https://www.nl.fnac.be/a12100601/De-Wase-trilogie-Deel-3-Sprakeloos-Tom-Lanoye)

Ik las ook Sprakeloos. Het is – net zoals Kartonnen dozen – autobiografisch. Maar dus niét vies. 😊 Lanoye schrijft in dat boek over zijn jeugd en vooral over zijn relatie met zijn moeder, die een flamboyante amateuractrice was. Door een beroerte verliest ze haar stem en stilaan ook zichzelf. Prachtboek, dit. Moet ook mee in je koffer deze zomer.


En wat de leeslijst van de Sint-Lutgardisschool in Antwerpen betreft: toen ik van de eerste verontwaardiging was bekomen, kon ik mij wel voorstellen hoe zoiets gebeurt. In een ideale wereld zouden leerkrachten al die boeken hebben gelezen of misschien wel zelf een leeslijst hebben samengesteld op maat van hun leerlingen.

Maar we leven dus niet in een ideale wereld. Wij hebben allemaal een tekort aan tijd.


En mogen we alsjeblieft ook eens vertrouwen op anderen? Zoals op die Nederlandse ‘Stripmaker des Vaderlands’ Margreet de Heer die een ‘graphic novel-gids voor docenten Nederlands’ maakte, compleet met lesfiches et cetera?

Niet dus. 😡


Ik denk dat deze mevrouw de Heer haar gids ook helemaal niet zelf heeft samengesteld. Waarschijnlijk heeft ze (of de uitgeverij) de hele zwik uitbesteed aan een freelancer die zich er snel vanaf heeft gemaakt. Want onderbetaald. Ook dàt kan ik me voorstellen (been there, done that).


Alweer een heel epistel van mij om tot de slotsom te komen: we moeten allemaal – leerkrachten, leerkrachten in spe, iedereen, quoi - lezen. Veel lezen!

En jij, Cindy, dus een andere Tom Lanoye. Hij verdient een tweede kans! 😊 Groetjes!

Bénédicte






Opmerkingen


© 2035 by Closet Confidential. Powered and secured by Wix

bottom of page